صندوق سرمایه گذاری مناسب | چطور یک صندوق مناسب پیدا کنیم؟

رهایی از دغدغه‌های مالی با انتخاب صندوق سرمایه گذاری مناسب

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزارهای مالی مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم و دریافت سود غیر فعال هستند. در ایران انواع گوناگونی از این صندوق‌های در دسترس هستند که از جمله آن‌ها می‌توان از صندوق‌های سهامی، صندوق‌های مختلط، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و موارد دیگر نام برد. اما چگونه می‌توانیم صندوق سرمایه گذاری مناسب را برای خود انتخاب کنیم؟ در زمان انتخاب باید به چه نکاتی دقت کنیم؟ در این مطلب از نیب مارکت، این نکات را با هم بررسی می‌کنیم.

انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری بر اساس انواع دارایی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای انواع گوناگونی از دارایی‌ها هستند. تنوع دارایی‌ها خود یکی از روش‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. از سوی دیگر برخی از انواع دارایی ریسک سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به دیگر دارایی‌ها دارند. برای مثال وقتی درصد بالایی از دارایی‌های صندوق از نوع سهام باشد می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق را بالاتر دانست. اما ریسک به‌تنهایی عاملی برای برتری یک صندوق نسبت به دیگر نیست.

برخی از انواع دارایی‌ در این صندوق‌ها عبارتند از:

  • پول نقد: منظور از پول نقد استفاده از ارزها (ریال، دلار و …) برای سپرده‌گذاری بانکی است
  • اوراق قرضه: این اوراق از نظر زمان و نهاد ارائه دهنده و موارد دیگر با هم تفاوت دارند
  • سهام: سهام شرکت‌های متنوع در زمینه‌های خدماتی و صنعتی مختلف
  • گزینه‌های دیگر: از دیگر دارایی‌های این صندوق‌ها می‌توان به طلا، نقره، مس و … اشاره کرد

انتخاب صندوق سرمایه گذاری مناسب بر اساس میزان تحمل ریسک

افزایش ریسک به‌طور همزمان هم می‌تواند نشانه‌ای برای افزایش امکان سودآوری باشد و هم نشانه‌ای برای احتمال ضرر بیشتر. بنابراین ریسک به‌تنهایی، فاکتور انتخاب نیست و این شما هستید که بر اساس میزان ریسک‌پذیری خود باید بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. اما چه مواردی نشان‌دهنده میزان ریسک یک صندوق هستند. قبل از هر چیز باید با میزان ریسک موجود در معاملات انواع طبقات دارایی آشنا باشید. برای مثال معمولا ریسک سرمایه‌گذاری در بازار طلا کمتر از بازار سهام است. از سوی دیگر سهام در بلند مدت دارای سودآوری بالایی است (البته در صورت انتخاب سهام مناسب).

مورد دیگری که برای میزان ریسک یک صندوق در نظر بگیرید، نوع آن است. برای مثال صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، ریسک سرمایه‌گذاری شما را به صفر نزدیک می‌کنند اما در مقابل میزان سود آن‌ها ممکن است کمتر از موارد دیگر باشد. در مقابل، صندوق‌های سهامی ریسک بالاتری دارند اما ممکن است سود بالاتری نیز داشته باشند.

انتخاب صندوق سرمایه گذاری بر اساس نوع مدیریت و معاملات

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس مدیریت سرمایه‌گذاری به دو نوع صندوق‌های فعال و غیر فعال تقسیم می‌شوند. صندوق‌های غیر فعال به‌جایی شناسایی فرصت‌های متنوع سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، یک شاخص برتر یا یک روش کم‌ریسک سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند.

معمولا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز در گروه صندوق‌های غیر فعال قرار می‌گیرند و از روش‌های کم‌ریسک سرمایه‌گذاری مانند سپرده‌گذاری بانکی استقبال می‌کنند. در خارج از ایران نیز چنین صندوق‌های ممکن است برای مثال از یک بازار سهام خاص مانند نزدک پیروی کنند. مزیت این مدل در این است که وقتی شاخص نزدک افزایش یابد، ارزش دارایی‌های صندوق نیز افزایش می‌یابد.

برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیر فعال، مدیران صندوق‌های فعال به‌طور مداوم در حال تحلیل بازارها و دارایی‌های مختلف هستند تا بتوانند بهترین نقاط ورود به معاملات گوناگون و خروج از آن‌ها را تشخیص دهند. این روش، هم میزان ریسک و هم احتمال سودآوری بیشتر را افزایش می‌دهد. مزیت این صندوق‌ها نیز در این است که برای مثال وقتی مدیر صندوق متوجه می‌شود که قیمت سهام یک شرکت در حال کاهش است می‌تواند آن را بفروشد و در بازار دیگری سرمایه‌گذاری کند.

انتخاب صندوق سرمایه گذاری مناسب بر اساس هزینه‌ها

هزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بر میزان بازدهی سرمایه‌گذاری شما تاثیرگذار باشد. در میان انواع نرخ سود، نرخ سود سالانه یا APR تنها نرخی است که هزینه‌هایی مانند کارمزدهای صندوق را نیز دربرمی‌گیرد. شما همچنین می‌توانید با بررسی دقیق‌تر صندوق و مطالعه درباره آن با هزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در آن آشنا شوید. برای مثال برخی از صندوق‌ها دارای هزینه‌های شارژ اولیه هستند. هزینه دیگر، هزینه سالانه‌ای است که به مدیریت صندوق بابت مدیریت سرمایه شما و اقدامات سرمایه‌گذاری او پرداخت می‌شود.

عملکرد گذشته صندوق را ارزیابی کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب صندوق سرمایه گذاری مناسب باید به آن توجه کنید، عملکرد گذشته صندوق است. برای مثال شما باید بدانید این صندوق از چه زمانی راه‌اندازی شده است و در این مدت زمان چه میزان از سرمایه را جذب کرده است.

برخی از نکات مهم دیگر در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم:

  • مدیران صندوق چه کسانی هستند؟
  • مدیران صندوق دارای چه میزان سابقه کار در این صندوق هستند؟
  • مدیران صندوق از چه روش‌های برای مدیریت سرمایه و سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند؟
  • آیا سطوح بالای گردش مالی مانند خرید و فروش مداوم اوراق قرضه باعث افزایش میزان مالیات و کارمزدها در این معاملات می‌شود؟
  • آیا معیارهای مالی صندوق دارای نوسان‌های غیر عادی هستند؟

لزومی ندارد فقط در یک صندوق، سرمایه‌گذاری کنید

در زمان انتخاب صندوق سرمایه گذاری مناسب می‌توانید این صندوق‌ها را درست مانند دارایی‌های بازارهای مختلف در نظر بگیرید؛ زیرا این صندوق‌ها نیز از نوع ابزار مالی هستند. بنابراین لزومی ندارد حتما فقط در یک صندوق سرمایه‌گذاری کنید. اما چرا؟ تصور کنید شما یک صندوق سرمایه‌گذاری طلا را انتخاب کرده‌اید. اما رویدادهای اقتصاد جهانی می‌توانند حتی دارایی پایداری مانند طلا را نیز دچار نوسان‌های شدید کنند. همین مساله در مورد سهام شرکت‌های یک زمینه خاص صنعتی نیز وجود دارد. بنابراین انتخاب بیش از یک صندوق می‌تواند راهکاری برای افزایش تنوع در سبد سرمایه‌گذاری شما باشد.

برخی از انواع صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری عبارتند از:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا
  • صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با مشاوره نیب مارکت

نیب مارکت پلتفرم اختصاصی گروه تامین سرمایه نوین، به‌عنوان اولین بانک سرمایه‌گذاری در کشور است. ما در نیب مارکت بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری از انواع صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، صندوق‌های مختلط و … را به شما معرفی کرده و شرایط سرمایه‌گذاری آسان و ایمن در آن‌ها را برای شما ایجاد می‌کنیم. مشاوران مالی نیب مارکت، دارای‌ سال‌ها تجربه فعالیت در بازارهای مالی مختلف، از جمله بازار بورس هستند. بنابراین می‌توانید برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری با مشاوران ما در این مجموعه تماس بگیرید.