سرمایه گذاری خوب چگونه تعریف می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سرمایه گذاری‌های خوب ویژگی‌های مشترکی دارند

روش‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند؛ برای مثال شما می‌توانید یکی از بازارهای سهام، ارز دیجیتال، بورس کالا، CFD یا NFT را انتخاب کنید. همچنین برای هر کدام از این روش‌ها، استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارند. با این حال شانس موفقیت در همه روش‌های سرمایه‌گذاری برابر نیست. بنابراین چگونه می‌توانیم یک فرصت سرمایه گذاری خوب را شناسایی کنیم؟ در این مطلب از نیب مارکت با ویژگی‌های مشترک بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری و معیارهای تشخیص آن‌ها آشنا می‌شویم.

سرمایه گذاری خوب چه تعریفی دارد؟

مهم‌ترین تفاوت بین یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب و یک روش سرمایه‌گذاری نامناسب در شانس موفقیت و میزان ریسکی است که در این روش می‌پذیرید. اگرچه بیشتر انواع سرمایه‌گذاری دارای درصدی از ریسک هستند اما یک سرمایه‌گذاری خوب شانس موفقیت بیشتری را هم ارائه می‌دهد.

همه ما می‌دانیم قیمت دارایی‌ها در تمامی بازارها دارای نوسان است و این یعنی در یک افق بلند مدت شما به‌طور دائم در حال دریافت سود و تحمل ضرر در دوره‌های مختلف هستید. اما در یک سرمایه گذاری خوب، احتمال از دست دادن تمامی سرمایه بسیار اندک است. این یعنی این نوع از سرمایه‌گذاری ریسک کمتری نیز نسبت به روش‌های دیگر دارد. در نتیجه در دراز مدت ارزش دارایی‌های شما افزایش می‌یابد و با فروش دارایی می‌توانید سود قابل توجهی را به‌دست بیاورید.

یک فرصت سرمایه گذاری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

شناخت ویژگی‌های سرمایه‌گذاری خوب علاوه‌بر امکان انتخاب بین بازارهای مختلف، امکان تشخیص بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در یک بازار را نیز برای شما فراهم می‌کند. توجه داشته باشید قرار نیست یک فرصت سرمایه‌گذاری تمامی ویژگی‌های سرمایه‌گذاری خوب را داشته باشد؛ با این حال برای استفاده از این فرصت باید دلایل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرمایه‌گذاری خوب را بررسی می‌کنیم.

قیمت مناسب دارایی و بازده سرمایه‌گذاری

پرداخت پول زیاد برای خرید یک دارایی، ریسک ایجاد ضرر را افزایش می‌دهد. به‌همین دلیل این اصل کلی در بازارهای مختلف وجود دارد که سرمایه‌گذاران صبر می‌کنند تا قیمت دارایی کاهش پیدا کند و سپس اقدام به خرید دارایی می‌کنند. زیرا معمولا در این روش، احتمال افزایش دوباره قیمت و افزایش سود شما از سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد.

تعیین بهترین قیمت فقط بر اساس چرخه‌های صعود و نزول قیمت نیست؛ برای مثال پیش از خرید یک ملک باید بررسی کنید که بر اساس معیارهایی مانند موقعیت مکانی ملک، امکانات ملک، متراژ، کاربری، معماری و تاسیسات، آیا این روش سرمایه‌گذاری بازدهی مناسبی دارد یا خیر. توجه داشته باشید که بدترین روش سرمایه‌گذاری این است که بر اساس احساسات حاکم بر بازار و شایعات بی‌اساس تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرید. دقیقا به همین دلیل است که ما از تکنیک‌های بررسی روانشناسی بازار استفاده می‌کنیم تا بتوانیم هیجانات خود را مدیریت کرده و به تحلیل‌ها توجه کنیم.

احتمال افزایش ارزش دارایی؛ یک نشانه سرمایه گذاری خوب

بهترین فرصت سرمایه‌گذاری زمانی پیش می‌‌آید که بدانید به احتمال بسیار قوی قیمت یک دارایی در بلند مدت رشد چشمگیری خواهد داشت. برای مثال ممکن است به این نتیجه برسید که با توجه به افزایش کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مرتبط با ردیابی جی پی اس و فناوری‌های دیجیتال دیگر، قیمت سهام یک شرکت فعال در این زمینه طی یکی دو سال آینده رشد بالایی دارد. بنابراین برای کشف چنین فرصت‌هایی باید تحقیقات خود را در زمینه‌ها و بازارهای مورد نظر خود افزایش دهید و بهترین فرصت‌ها را کشف کنید.

تنوع در دارایی‌ها یا روش‌های سرمایه‌گذاری

یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که آن‌ها معمولا دارای سطوح مختلفی از تنوع در دارایی و سرمایه‌گذاری هستند. برای مثال ممکن است بخشی از سرمایه صندوق را در بازار سهام، بخشی را در اوراق قرضه و بخشی دیگر را به سپرده‌گذاری بانکی اختصاص دهند. مزیت این روش در این است که ریسک سرمایه‌گذاری به‌شدت کاهش می‌یابد. خود شما نیز به‌عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید با افزایش تنوع دارایی‌ها از ریسک بیشتر جلوگیری کنید.

یک سرمایه گذاری خوب دارای ویژگی نقدشوندگی سریع است

ممکن است شما یک دارایی‌ را انتخاب کنید که دارای بازدهی مناسبی در دراز مدت باشد اما فروش آن بسیار سخت است. این معمولا در مورد دارایی‌هایی اتفاق می‌افتد که عرضه و تقاضای کمتری دارند. زمین در بازار املاک از جمله این دارایی‌ها است. مشکل این روش این است که شاید نتوانید در زمانی که می‌خواهید از معامله خارج شوید و یک فرصت خوب برای سودآوری بیشتر را از دست بدهید. بنابراین بهترین روش این است که دارایی‌هایی را انتخاب کنید که به سرعت نقد می‌شوند.

ایجاد درآمد ثابت

ایجاد درآمد ثابت یک شرط ضروری برای سرمایه گذاری خوب نیست اما روش‌های سرمایه‌گذاری دارای این امکان معمولا طرفداران زیادی دارند. ممکن است در این روش‌ها سود سرمایه‌گذاری مانند برخی از روش‌های دیگری نباشد اما شما مطمئن هستید که در به‌طور ماهانه یا در موعدهای از پیش تعیین شده مبلغی را دریافت می‌کنید بدون این‌که به‌طور مستقیم و فعالانه در اقدامات مالی شرکت کرده باشید. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از جمله این موارد است.

انتخاب بهترین روش بر اساس میزان آگاهی و تجربه

یکی از نکات بسیار مهم در کشف و انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری این است که حتی یک روش سرمایه‌گذاری خوب تنها زمانی برای شما خوب است که در زمینه آن دارایی، آن بازار و روش‌های معاملاتی آن آشنایی کامل داشته و فرصت‌ها و تهدیدها را به‌خوبی بشناسید.

چرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری از بهترین ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند؟

در این مطلب برخی از ویژگی‌های سرمایه گذاری خوب را با هم بررسی کردیم. دقیقا با استفاده از همین نشانه‌ها و ویژگی‌ها می‌توانیم به این نتیجه برسیم که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌گذاری خوب است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک بسیار کمتری نسبت به دیگر ابزارهای مالی دارند؛ این صندوق‌ها دارای تنوع بالایی در دارایی‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری هستند. همچنین تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث می‌شود بتوانید از بین آن‌ها بهترین گزینه را متناسب با اهداف خود در بلند مدت و میزان تحمل ریسک خود انتخاب کنید. در صورتی که به سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری علاقه دارید و می‌خواهید به آسان‌ترین روش ممکن این کار را انجام دهید، ما در نیب مارکت این شرایط را برای شما فراهم کرده‌ایم. نیب مارکت پلتفرمی برای ارائه گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. ما به شما کمک می‌کنیم تا به میزان دلخواه خود سرمایه‌گذاری کنید و بیشترین سود ممکن را دریافت کنید.