ارزش خالص دارایی یا NAV چیست | این اصطلاح در سرمایه‌گذاری چه مفهومی دارد؟

ارزش خالص دارایی؛ معیاری کلیدی برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق

درک ارزش خالص دارایی (NAV) می‌تواند به شما کمک کند تا سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای انجام دهید. به این ترتیب که موقعیت یک شرکت را در بازار ارزیابی کنید و ارزش بازار دقیق سهام را تخمین بزنید. درک این مفهوم به شما کمک می‌کند تا تغییرات مهم در طول عمر سرمایه‌گذاری خود را پیش‌بینی کنید. در این مطلب قصد داریم با مفهوم ارزش خالص دارایی و کاربرد آن در سرمایه‌گذاری آشنا شویم. سپس توضیح خواهیم داد که چرا این اصطلاح اهمیت دارد، چگونه استفاده می‌شود و فرمول محاسبه آن را نیز ارائه می‌دهیم. پس از آن، نکاتی را برای مدیریت موفقیت‌آمیز دارایی‌های شما ارائه می‌کنیم.

ارزش خالص دارایی چیست؟

ارزش خالص دارایی (Net Asset Value) به مجموع دارایی‌های ترکیبی یک شرکت، منهای کل بدهی‌های آن، تقسیم بر تعداد کل سهام منتشرشده آن گفته می‌شود. شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید از این راه برای یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری ارزشمند استفاده کنند. همچنین می‌توانید از NAV برای تعیین ارزش سبد سهام خود نیز کمک بگیرید. توجه به این نکته مهم است که این شاخص برای یک واحد تجاری بسته به زمان یا روز محاسبه، می‌تواند متغیر باشد.

چرا ارزش خالص دارایی مهم است؟

اهمیت ارزش خالص دارایی به این دلیل است که به سرمایه‌گذاران، صندوق‌ها و نهادها کمک می‌کند تا ارزش خود را مشخص کنند. این مفهوم می‌تواند برای مشاوران، راهبردهای تصمیم‌گیری عاقلانه را آسان‌تر کند تا به مشتریان خود در مورد بهترین محل سرمایه‌گذاری پول اطلاع دهند. در واقع اهمیت NAV به این دلیل است که دارایی‌ها و بدهی‌ها را با یکدیگر در نظر می‌گیرد که هر دو، معیارهایی مرتبط برای درک سلامت اقتصادی یک شرکت هستند.

روش محاسبه ارزش خالص دارایی چگونه است؟

اگر می‌خواهید ارزش خالص دارایی را برای یک کسب‌وکار، صندوق یا واحد تجاری محاسبه کنید. ابتدا باید دارایی‌های شرکت موردنظر را حساب کنید. سپس نوبت به بدهی‌های آن می‌رسد. در ادامه مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای محاسبه این شاخص آنها را طی کنید.

دارایی‌های شرکت را تعیین کنید

دارایی چیزی است که یک شرکت مالک آن است یا آن را کنترل می‌کند و البته دارای ارزش است. برای مثال، درآمد را درنظر بگیرید. درآمد پولی است که یک شرکت یا نهاد برای فروش محصولات یا خدمات خود دریافت می‌کند. در ادامه چند نمونه از دارایی‌ها آورده شده است:

  • حساب‌های دریافتنی: حساب‌های دریافتنی نشان دهنده پولی است که یک شرکت هنوز از مشتریان یا مشتریان خود جمع آوری نکرده است
  • ارزش‌های ملموس: ارزش‌های ملموس می‌تواند شامل مواردی مانند تجهیزات تجاری در محل و پول نقد فیزیکی باشد
  • درآمد متفرقه: درآمدهای متفرقه می‌تواند شامل پول دریافتی از حق امتیاز، بازپرداخت مالیات، کمک‌های مالی یا فعالیت‌های جمع آوری سرمایه باشد
  • دارایی‌های غیر پولی: با اینکه گاهی اوقات تعیین یک مقدار عددی کار سختی است، اما دارایی‌های غیر پولی مانند میزان تقاضا و شهرت برند نیز می‌توانند بر ارزش شرکت تاثیر بگذارند

هرگونه بدهی احتمالی را ارزیابی کنید

برای محاسبه صحیح ارزش خالص دارایی، بدهی‌های شرکت یا واحد تجاری را از دارایی‌های آن کم کنید. بدهی هر چیزی است که بیان‌گر زیان جاری یا موردانتظار شرکت باشد. در ادامه چند نمونه از بدهی‌های بالقوه آورده شده است:

  • حقوق و دستمزد: حقوق و دستمزد پولی است که یک شرکت در ازای زمان، مهارت‌ها و خدمات کارمندان خود به آنها می‌پردازد. این بدهی شامل حقوق ساعتی یا حقوقی، پاداش، حقوق بازنشستگی و مزایا نیز می‌شود
  • حساب‌های پرداختنی: منظور از حساب‌های پرداختنی، پولی است که شرکت باید به ارائه‌دهندگان، پیمانکاران یا تامین‌کنندگان خود بپردازد
  • مالیات بر درآمد: هر شرکت باید به‌طور سالیانه بخشی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند
  • وام‌های تجاری: شرکت‌ها باید هر وامی که گرفته‌اند را در تقویم سال مالی خود حساب کنند. بازپرداخت وام‌های بانکی اغلب شامل پرداخت اصل و بهره است
  • بدهی وام مسکن: بدهی وام مسکن مقدار پولی است که یک شرکت یا واحد تجاری برای استفاده از محل تجاری خود باید پرداخت کند. این بدهی می‌تواند شامل اجاره نیز باشد

تعداد کل سهام موجود را محاسبه کنید

آخرین متغیر در فرمول محاسبه این متغیر، سهام موجود یا تمام سهام مجاز شرکت است. این متغیر شامل تمام سهامی است که سرمایه‌گذاران از یک شرکت خریداری کرده‌اند به‌جز سهامی که که خود کسب‌وکار در اختیار دارد.

از فرمول ارزش خالص دارایی استفاده کنید

سرمایه‌گذاران در مورد ارزش خالص دارایی تحقیق می‌کنند تا مزایا و خطرات سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف را ارزیابی کنند. این شاخص نشان‌دهنده ارزش بازار به‌ازای هر سهم یا هر واحد است. نوساناتی مانند تقاضای مصرف‌کننده می‌تواند ارزش بازار سهام یک شرکت را افزایش یا کاهش دهد، به همین دلیل است که محاسبات خالص ارزش دارایی معمولا در پایان هر روز و پس از وقوع نوسانات انجام می‌شود. فرمول محاسبه NAV به این صورت است: (کل ارزش دارایی‌ها منهای کل ارزش بدهی‌ها) تقسیم بر تعداد کل سهام موجود.

نتیجه به ‌دست ‌آمده را تفسیر کنید

شما می‌توانید ارزش خالص دارایی‌ها را در طول زمان برای نظارت بر سلامت مالی پرتفوی خود یا تصمیم‌گیری در مورد بهترین زمان برای خرید یا فروش سهام یک شرکت پیگیری کنید. با پیش‌بینی تغییرات بازار یا نوسانات ارزش یک کسب‌وکار، می‌توانید متوجه روندهایی شوید که می‌توانند بر تصمیمات شما اثرگذار باشند.

رویدادهای زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش و کاهش ارزش خالص دارایی‌ها شود. کسب‌وکارهای تثبیت‌شده اغلب به دلیل سطوح عملکرد گذشته، ارزش خالص دارایی بالاتری دارند. البته مقدار بالای NAV همیشه نشان‌دهنده عملکرد موفق در آینده نیست، بلکه فقط عملکرد گذشته کسب‌وکار را منعکس می‌کند.

با تعیین ارزش خالص دارایی، سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشید

بیشتر سرمایه‌گذاران ارزش خالص یک دارایی را با قیمت سهام آن یکسان می‌دانند. اما محاسبه این دو پارامتر با یکدیگر متفاوت است؛ زیرا برای تعیین قیمت سهام فقط دارایی‌های نقدی یک شرکت درنظر گرفته می‌شود. اما برای محاسبه NAV، علاوه‌بر دارایی‌های نقدی، دارایی‌های غیرنقدی نیز در نظر گرفته می‌شوند. از این‌رو، تعیین ارزش خالص یک دارایی برای تصمیم‌گیری مناسب در هنگام سرمایه‌گذاری ضروری است.

ذکر این نکته نیز مهم است که در مورد صنعتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، تحقیق کنید تا بتوانید دانش خود را افزایش دهید و برای سرمایه‌گذاری تصمیمات هوشمندانه بگیرید. افزایش دانش می‌تواند به شما کمک کند بازده سرمایه‌گذاری خود را بالاتر ببرید.