مقایسه صندوق های ETF و صندوق های صدور و ابطالی

مقایسه صندوق های ETF و صندوق های صدور و ابطالی

صندوق های سرمایه گذاری از جهت نوع سرمایه گذاری به دو دسته تقسیم می شوند: 1-صندوق های قابلا معامله (ETF) و صندوق های غیرقابل معامله (صدور و ابطالی). صندوق‌های ETF یا همان صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به صندوق های سرمایه گذاری اطلاق می شود که امکان معامله واحدهای آن از طریق پنل معاملاتی مثل سهام امکان پذیر است. ساختار صندوق های ETF همانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک می باشد. ما در شرکت تامین سرمایه نوین دارای چهار صندوق ETF فعال هستیم، که عبارتند از صندوق پالایش یکم (متشکل شده از سهام شرکت های پالایشی مانند پالایشگاه اصفهان با نماد “شپنا”، شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد “شبندر”، پالایشگاه تبریز با نماد “شبریز” و پالایشگاه تهران با نماد “شتران”)، صندوق سرمایه‌گذاری نهال سرمایه ایرانیان با نماد “صنهال” (درآمد ثابت)، صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان ایرانیان با نماد “ارمغان” (درآمد ثابت)، صندوق سرمایه‌گذاری سپهر اندیشه نوین با نماد “صنوین” (مختلط). جهت آشنایی بیشتر با صندوق های ETF شرکت تامین سرمایه نوین می توانید به نیب مارکت مراجعه کنید.

آیا سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گزاری مناسب است؟ در هر صندوق های سرمایه گذاری، مدیر صندوق با عنایت به امیدنامه و اساسنامه صندوق، دارایی‌ها به شکلی مناسب به یک سبد سرمایه گذاری  تبدیل و عایدی حاصل شده از سرمایه گذاری را میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کند. سرمایه گذاری در بازارهای مالی نیازمند دانش عمیق می باشد، از آنجایی که عموم افراد علاقه مند به سرمایه گذاری به هر دلیلی دانش کافی در این حوزه را ندارند برای کاهش ریسک سرمایه گذاری یکی از بهترین روش ها برای آن ها سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری می باشد از این رو در سه دهه اخیر استقبال از صندوق های ETF رشد چشمگیری داشته است و یکی از مقاصد جذاب سرمایه ها می باشد. اولین صندوق ETF بنام اسپایدر در سال 1993 به بازار معرفی گردید با این مشخصه که از شاخص S&P500 پیروی می کرد. صندوق های ETF انواع مختلفی دارند، بسته به افق سرمایه گذاری و درجه ریسک پذیری سرمایه گذار این انتخاب را دارد تا صندوق مناسب را انتخاب کند.

سرمایه گذاری در صندوق ها مزایای زیادی دارد که برخی از آن عبارتند از:

  • عدم نیاز به دانش بورسی و سرمایه گذاری
  • وجود تیم مدیریت حرفه ای جهت اخذ بهترین تصمیمات
  • دارایی های متنوع در سبد صندوق
  • نقد شوندگی بالا
  • امکان سرمایه گذاری با مبابغ کم
  • صرفه جویی در زمان جهت تحلیل بازار و انتاب سبد

تفاوت صندوق ETF و صندوق غیرقابل معامله (صدور و ابطالی)

واحدهای صندوق ETF، برای همه سرمایه گذارانی که کد بورسی داشته باشند از طریق پنل معاملاتی کارگزاری قابل خرید و فروش می باشد. مراحل آن به این ترتیب است که در گام اول متقاضی در سجام ثبت نام می نماید و در گام بعدی با مراجعه به یکی از کارگزاری اقدام به اخذ کد بورسی نموده و از طریق پنل معاملاتی که کارگزاری در اختیار مشتریان قرار می دهد از شنبه تا چهارشنبه (به غیر از روز های تعطیل) در بازه 9 صبح الی 3 ظهر اقدام به خرید و فروش واحدهای صندوق نماید.

یکی دیگر از تفاوت های صندوق های ETF با صندوق های صدور و ابطالی (غیرقابل معامله) موضوع زمان خرید و فروش است، بدین شکل که در صندوق های ETF (قابل معامله در بورس) عملیات خرید یا فروش بصورت آنی صورت می گیرد و اگر شما واحدی از صندوق های ETF را بفروش برسانید روز کاری بعد می توانید وجه خود را به حساب بانکی منتقل نمایید در حالیکه در صندوق های صدور و ابطالی فرایند خرید و فروش و دریافت وجه می تواند بین 3 تا 5 روز زمان بر شود.

یکی دیگر از تفاوت های صندوق های ETF و صندوق های صدور و ابطالی بحث NAV می باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری صدور و ابطالی یا همان صندوق های غیرقابل معامله در بازار سهام معامله نمی‌شوند در نتیجه تسویه‌ حساب معاملات آن ها در انتهای روز پس از محاسبه ارزش خالص دارایی‌ های صندوق انجام می گیرد. اما در صندوق ‌های ETF یا همان قابل ‌معامله چون معاملات صندوق مانند سهام عادی در بازار بورس می باشد، خالص ارزش دارایی صندوق های ETF در طول روز، مکرر آپدیت می‌شود.

کارمزد صندوق های سرمایه گذاری

هر یک از صندوق‌های سرمایه گذاری بسته به ماهیت فعالیتی که دارند، کارمزد مشخصی را از مشتریان دریافت می‌کنند. کارمزد صندوق‌ های سرمایه گذاری در قیمت صدور و ابطال یا قیمت خرید و فروش واحدها دیده می‌شود؛ این اطلاعات بصورت دقیق تر در امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری موجود است. البته شایان ذکر است که کارمزد صندوق های سرمایه گذاری نسبت به کارمزد سرمایه‌گذاری مستقیم سهام کمتر است.

کارمزد در صندوق های ETF با صندوق های صدور و ابطالی متفاوت است. در صندوق های ETF معاملات خرید و فروش واحدها مشابه معاملات سهام است و محاسبه کارمزد در مبلغ خرید و فروش محاسبه می شود، ولی در صندوق های صدور و ابطالی کارمزد به شکل هزینه صدور و ابطال واحدها تعیین می شود و همچنین می تواند به شرایط معامله هم متغییر باشد.در جدول زیر کارمزد صندوق های ETF را مشاهده می نمایید. جهت آشنایی بیشتر با کارمزدها می توانید این مقاله را مطالعه فرمایید.

در جداول زیر کارمزد صندوق های ETF قابل مشاهده است.

کارمزد سهام و حق تقدم سهام بورسی و فرابورسی

 خریدفروشجمع
کارمزد (طبق ارزش معامله)0.0037120.00880.012512

کارمزد معاملات واحدهای صندوق های سهامی ETF

 خریدفروشجمع
کارمزد (طبق ارزش معامله)0.001160.00118750.0023475

کارمزد معاملات واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مختلط ETF

 خریدفروشجمع
کارمزد (طبق ارزش معامله)0.00060750.000661250.00126875

کارمزد معاملات واحدهای صندوق های با درآمد ثابت ETF

 خریدفروشجمع
کارمزد (طبق ارزش معامله)0.00018750.00018750.000375

کارمزد معاملات واحدهای صندوق ‌های سرمایه‌گذاری کالایی

 خریدفروشجمع
کارمزد (طبق ارزش معامله)0.001150.001150.0023

کلام آخر:

تلاش همه ما آدم ها درمسیر تحقق رویا ها و آرزو هایمان است. شاید بخش قابل توجهی از رویا ها و آرزوهای انسان ها در گرو مسائل مالی باشد از این رو انسان ها جهت تحقق آرزوهای خود در مسیر سرمایه گذاری گام بر می دارند، ولیکن همه ما انسان ها دانش سرمایه گذاری و مالی و همچنین شاید علاقه و زمان کافی جهت فراگیری آن نداشته باشیم. از این سو اهمیت سرمایه گذاری غیر مستقیم بیش از پیش مشخص می شود. ما در تامین سرمایه نوین از ابتدا تا انتها با شما و در کنارتان هستیم. همه آنچه که شما از دنیای سرمایه گذاری بخواهید را تیم مجرب و حرفه ای تامین سرمایه نوین فراهم نموده است. ما مجموعه ای از صندوق های سرمایه گذاری با درجه ریسک های مختلف را مدیریت می کنیم تا همراه شما باشیم تا رویا هایتان را بسازید. میتونید از اینجا شروع کنید، منتظرت هستیم دوست خوب!