صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا  ETF چیست؟

پیشتر در  این مقاله با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شدیم، در مقاله حاضر با صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یاETF  آشنا خواهیم شد. مقصود از ETF همان صندوق‌های قابل معامله می‌باشد، ETF مخفف Exchange Traded Funds می‌باشد. صندوق‌های ETF همان صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند و به همین جهت (قابل معامله بودن) محبوبیت زیادی میان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه دارد. صندوق‌های ETF انواع مختلفی دارند که تفاوت آنها در ترکیب دارایی‌ها و میزان ریسک و بازده آن است. در ادامه به شرح کامل صندوق‌های ETF، انواع آن‌ها و مزیت‌های آن خواهیم پرداخت.

چرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری

قبل از اینکه پیرامون صندوق‌های ETF صحبت کنیم بهتر است بدانیم چرا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب است؟ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را سرمایه‌گذاری غیر مستقیم نیز اطلاق می‌کنند، در اکثر کشورهای دنیا  یکی از متداول ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری غیر مستقیم می‌باشد، از آنجا که سرمایه‌گذاری امری کاملا تخصصی است، نیازمند دانش گسترده در حوزه‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی است و با توجه به این که عموم افراد هم از بُعد دانش و تخصص و هم از نظر فقدان زمان کافی، امکان بررسی و تحلیل دقیق از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را ندارند یکی از مرسوم‌ترین و بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها است که توسط متخصصان خبره اداره می‌گردد و ما مفتخریم که سال‌هاست صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه نوین با بهره‌مندی از تیمی مجرب، حرفه‌ای و متعهد همواره انتخاب اول سرمایه‌گذاران محترم بوده است. ما در سامانه نیب مارکت با بهترین و متنوع ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتظر شما هستیم. برای آشنایی با صندوق‌های ما و شروع سرمایه‌گذاری از  اینجا می‌توانید وارد شوید.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF

ETF را می‌توان یک روش یا مدل معامله اطلاق نمود، صندوق‌ها با توجه به ترکیب دارایی‌ها و تیم مدیریتی دارای ریسک و بازده مختلفی می‌باشند که با توجه به میزان ریسک پذیری سرمایه گذار هر کدام از این صندوق‌ها می‌توانند پاسخگوی نیاز سرمایه گذار باشد. مثلا برای یک سرمایه گذار با درجه ریسک پذیری بالا سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی بهترین گزینه و از سوی مقابل برای سرمایه‌گذاری با درجه ریسک پایین صندوق‌های درآمد ثابت با توجه به فیری ریسک بودن بهترین انتخاب می‌باشد. ما در شرکت تامین سرمایه نوین سبدی متنوع از صندوق‌ها را برای همه سلایق فراهم نموده ایم تا میزبانی خوب و امن برای سرمایه‌های شما باشیم.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت  

اگر به دنبال کم ریسک‌ترین روش سرمایه‌گذاری هستید جایی به غیر از صندوق‌های درآمد ثابت (Fixed Income) برای شما بهتر نیست! فلسفه اصلی این صندوق‌ها حفظ اصل پول شما در کنار پرداخت سودی بالاتر از سپرده بانکی است. در ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت حداقل 85 درصد از سبد دارایی متشکل شده از سپرده بانکی، اوراق خزانه، اوراق مشارکت بانکی و یا دیگر اوراق درآمد ثابت و حداکثر 10 درصد از دارایی در سهام و حق تقدم شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌تواند سرمایه‌گذاری شود.

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی

بخش عمده دارایی صندوق در سهام سرمایه‌گذاری شده است و درصد بسیار کمی به اوراق درآمد ثابت اختصاص می‌یابد و اگر ریسک پذیری بالایی داشته باشید صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی یک انتخاب مناسب می‌باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط چیزی میان صندوق‌های درآمد ثابت  صندوق‌های سهامی می‌باشند، حداقل 40 درصد از دارایی‌های صندوق به سهام و حداقل 40 درصد نیز به اوراق با درآمد ثابت اختصاص یافته.

صندوق سرمایه‌گذاری کالایی مبتنی بر طلا

صندوق سرمایه‌گذاری کالایی مبتنی بر طلا یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله در بورس است. دارایی صندوق متشکل است از گواهی سپرده سکه طلا، گواهی سپرده شمش طلا و اوراق بهادار مبتنی بر سکه و شمش طلا. از مزایای صندوق‌های مبتنی بر طلا باید به این نکته اشاره نمود که ریسک خرید طلای تقلبی یا خطر به سرقت رفتن دارایی  را پوشش می‌دهد همچنین عموما صندوق‌های مبتنی بر طلا بازدهی بیشتری نسبت به طلا و سکه فیزیکی دارند.

صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (Real Investment Trust) از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با هدف کسب سود از بازار مسکن فعالیت می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های این صندوق در پروژه‌‌های املاک و مسکن می‌باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در زمینه‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند، همچون سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار رهنی، دریافت تسهیلات، خرید و فروش سهام شرکت‌‌های ساختمانی که در بورس تهران قابل معامله می‌باشند و همچنین بخشی از دارایی‌ها را در سپرده‌‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه

صندوق جسورانه (Venture Capital Fund) نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که منابع صندوق را در کسب و کارهای کوچک و متوسط با پتانسیل رشد بالا سرمایه‌گذاری می‌کند. همانطور که از نام صندوق مشخص است، صندوق‌های جسورانه می‌توانند بازدهی بالایی را برای سرمایه‌گذاران محقق کنند زیرا در صورت موفقیت کسب و کارهایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری نموده سود بالایی را کسب می‌کند اما در نقطه مقابل از آنجا که ممکن است پروژه شکست بخورد این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند ریسک بالایی داشته باشند.

صندوق سرمایه‌گذاری بخشی

صندوق بخشی (Sector Funds)، بعنوان یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی قابل معامله یا ETF شناخته می‌شود که در سهام شرکت‌های یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌کند، بطور مثال در صندوق بخشی خودرویی عمده سبد سرمایه‌گذاری صندوق از سهام خودرویی و قطعاتی تشکیل شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری

صندوق نیکوکاری (Charity Funds) بعنوان یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک شناخته می‌شود. صندوق نیکوکاری سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را طبق اساسنامه صندوق صرف امور نیکوکارانه می‌نماید. سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها علاوه بر حفظ اصل سرمایه خود می‌توانند در امور نیکوکارانه مشارکت داشته باشند.

مزیت صندوق‌های ETF

نقدشوندگی بالا

یکی از مهمترین مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF نقدشوندگی آن‌ها است. در مقایسه با دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقدشوندگی صندوق‌های ETF سریع تر بوده و مبلغ سرمایه‌گذاری پس از فروش بصورت آنی به حساب سرمایه گذار واریز می‌شود.

معاف از مالیات

سرمایه‌گذاران تنها هزینه ای که بابت خرید و فروش واحدهای صندوق‌های ETF پرداخت می‌کنند هزینه کارمزد می‌باشد و طبق قانون جاری خرید و فروش واحدای صندوق‌های قابل معامله (ETF) از مالیات معاف می‌باشد.

کارمزد اندک

سرمایه‌گذاران در مقایسه با خرید دیگر اوراق بهادار کارمزد کمتری جهت معاملات صندوق‌های ETF پرداخت می‌کنند و این یکی از مزیت‌های مهم این صندوق‌ها می‌باشد.

سهولت در خرید و فروش

سرمایه گذارن می‌توانند واحدهای صندوق‌های ETF را مشابه نمادهای بورسی و فرابورسی از طریق پنل معاملاتی آنلاین (OMS) در بازه زمانی 9 صبح تا 3 ظهر خرید و فروش نمایند.

ریسک کمتر

نحوه خرید و فروش صندوق‌های ETF

نحوه خرید (صدور) و فروش (ابطال) صندوق‌های قابل معامله مشابه با نمادهای بورسی می‌باشند، بدین ترتیب که شما با اخذ کد بورسی می‌توانید در پنل معاملاتی کارگزاری خود اقدام به خرید و فروش آن‌ها بپردازید همچنین به زودی از طریق سامانه نیب مارکت این امکان برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد گردید تا بصورت آفلاین و بدون مراجعه به پنل معاملاتی کارگزاری صندوق‌های ETF را  نیز در کنار صندوق‌های صدور و ابطالی خرید و فروش نمایند. به عنوان مثال فرض کنید شما جهت سرمایه‌گذاری می‌خواهید صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان ایرانیان با نماد “ارمغان” را خرید نمایید، برای این کار وارد پنل معاملاتی خود می‌شوید سپس با جستجوی نام “ارمغان” می‌توانید تعداد واحد مورد نظر را خریداری نمایید البته ذکر این نکته مهم است که طبق آخرین دستور العمل معاملاتی سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل مبلغ جهت سرمایه‌گذاری مبلغ 500 هزار تومان می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به نیب مارکت مراجعه کنید.