سامانه سجام چیست و روش ثبت نام و احراز هویت در آن چگونه است؟

سامانه سجام؛ سامانه‌ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار

سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سامانه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایجاد شده است. این سامانه برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است و می‌توانید همین حالا از آن استفاده کنید. در سامانه سجام با طی کردن مراحل مختلف، ثبت نام شما انجام می‌شود. اما برای نهایی شدن ثبت نام، باید حتما احراز هویت را انجام دهید که این کار را به دو صورت حضوری و آنلاین می‌توان انجام داد. برای اطلاع از روش انجام این کار، این مطلب را مطالعه کنید.

سجام؛ سامانه جامع اطلاعات مشتریان

سامانه سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان، یکی از سامانه‌هایی بود که در دوران کرونا و با رونق گرفتن بورس مطرح شد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پدیدآورنده این سایت است. در واقع، سجام برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهام‌داران ایجاد شده است و در این سامانه امکان مشاهده دارایی‌ها و سودهای دریافت وجود دارد.

شرکت سمات (سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) از سال 1384 ایجاد شده است و زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کند. به همین خاطر، افرادی که قصد فعالیت در بازار معاملاتی بورس ایران را دارند، باید حتما ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشند.

استفاده از خدمات سامانه سجام چه مزایایی دارد؟

یکی از سوالاتی که همواره درباره ثبت نام در سجام مطرح می‌شود این است که چرا باید حتما در این سامانه ثبت نام کنیم و احراز هویت را انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم ثبت نام در این سامانه امکان ثبت نام در کارگزاری‌های مختلف، ثبت نام در سامانه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دریافت سود تقسیمی مجامع، دریافت و فروش سهام عدالت، خرید خودرو از بورس کالا و دسترسی به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار بورس را می‌دهد. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم حتما فرایند ثبت نام و احراز هویت را در این سامانه کاربردی انجام دهید تا در آینده درگیر مشکلاتی از این بابت نشوید.

چگونه باید در سایت سجام ثبت نام کنیم؟

اگر قصد ثبت نام در سامانه سجام را دارید، باید ابتدا وارد وب‌سایت این سامانه یعنی http://www.sejam.ir شوید. بعد از ورود به این سامانه، نوبت به کلیک روی گزینه ثبت نام می‌رسد. زمانی که روی این گزینه کلیک می‌کنید، پنجره جدیدی برای شما باز می‌شود که باید در آن شماره همراه خود را وارد کنید. بعد از انجام این کار، کد تاییدی برای شماره شما ارسال خواهد شد که با تایید آن می‌توانید مراحل ثبت نام را ادامه دهید. لازم به ذکر است که برای ثبت نام و طی کردن مراحل باقی‌مانده از این کار، باید مبلغی در حدود 11 هزار تومان را پرداخت کنید. در غیر این صورت، اجازه ثبت نام کامل در سایت را نخواهید داشت.

بعد از پرداخت مبلغ تعیین شده در سایت سجام، به صفحه دیگری برای وارد کردن اطلاعات هویتی هدایت می‌شوید. در این صفحه باید اطلاعاتی مانند اطلاعات نماینده، اطلاعات تماس، کدهای سهام‌داری (اختیاری)، اطلاعات شغلی، اطلاعات مالی و حساب بانکی را وارد کنید. در ادامه و بعد از بررسی نهایی اطلاعات وارد شده، ثبت نام اولیه شما در سامانه سجام انجام می‌شود.

احراز هویت در سامانه سجام

بعد از اینکه اطلاعات اولیه خود را در سامانه سجام ثبت کردید، نوبت به احراز هویت می‌رسد. برای این منظور، دو روش پیش روی شما قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احراز هویت حضوری و غیرحضوری اشاره کرد. در ادامه با این دو روش آشنا می‌شویم.

احراز هویت به صورت حضوری

رایج‌ترین روش برای احراز هویت در سامانه سجام، احراز هویت حضوری است. تا قبل از شیوع کرونا و افزایش درخواست برای فعالیت در بازار بورس، تنها روش باری احراز هویت در این سامانه، مراجعه به صورت حضوری بود. در نتیجه، برای انجام این کار باید یک روز کامل را صرف انتظار و انجام این کار می‌کردید.

برای احراز هویت حضوری در سامانه سجام، می‌توانید به یکی از دفاتر پیشخوان و مراکز احراز هویت این سامانه در شهر خود مراجعه کنید. برای مشاهده مراکز مخصوص انجام این کار، می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

توجه داشته باشید که طی کردن مراحل احراز هویت در سامانه سجام به صورت حضوری نیازمند پرداخت هزینه است و باید برای انجام این کار، مدارک شناسایی و هویتی خود را هم در اختیار داشته باشید. در غیر این صورت، احراز هویت انجام نخواهد شد.

احراز هویت به صورت غیرحضوری

در دوران کرونا، میزان درخواست‌ها برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام افزایش پیدا کرد. همین موضوع باعث شد تا روش احراز هویت غیرحضوری هم مطرح شود. در این روش، دیگر لازم نیست به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و می‌توانید این کار را در هر ساعتی از شبانه‌روز و در منزل خود انجام دهید.

برای احراز هویت غیرحضوری در سامانه سجام، باید وارد این سامانه شوید و روی بخش احراز هویت برخط یا غیرحضوری کلیک کنید. بعد از کلیک روی این صفحه، باید اطلاعات هویتی خواسته شده را به درستی وارد و روی گزینه دریافت کد تایید کلیک کنید. بعد از دریافت و وارد کردن کد، وارد مراحل احراز هویت خواهید شد. لازم به ذکر است که اگر به هر دلیلی، مشخصات شما در آینده تغییر کردند، باید حتما در سایت اقدام به تغییر آن کنید.

سامانه سجام؛ کلید ورود به بازار بورس ایران و صندوق های سرمایه گذاری

سامانه سجام را می‌توان یکی از معروف‌ترین سامانه‌های ایرانی دانست که به لطف بازار بورس شناخته شد. ثبت نام نهایی در این سایت ملزم به احراز هویت است که می‌توان این کار را به دو صورت حضوری و آنلاین انجام داد. برای احراز هویت حضوری می‌توانید به یکی از دفاتر پیشخوان ارائه‌دهنده این خدمت مراجعه کنید. به طور کلی، برای ثبت نام در سامانه سجام، باید مبلغی کمی را پرداخت کنید که معمولا کمتر از 20 هزار تومان است.