صندوق های سرمایه گذاری چگونه به ما سود می‌دهند؟

کسب سود بیشتر با شناخت روش کار صندوق های سرمایه گذاری

امروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری روشی محبوب برای سرمایه‌گذاری پول و رشد بالقوه سرمایه هستند. این صندوق‌ها پول بسیاری از سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری و از آن برای خرید مجموعه‌ای متنوع از دارایی‌ها استفاده می‌کنند. هدف اصلی این صندوق‌ها گسترش سرمایه‌گذاری در بسیاری از دارایی‌ها، به حداقل رساندن ریسک و افزایش سودآوری است. نکته قابل توجه این است که برای انتخاب صندوق سرمایه مورد نظر و کسب سود بیشتر از آن، شناخت روش کار صندوق های سرمایه گذارییک ضرورت است. از این رو در این مطلب با انواع، مزایا، روش کار و شرایط تخصیص سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا می‌شویم.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند که هر کدام استراتژی سرمایه‌گذاری و مشخصات ریسک خود را دارند. همچنین روش کار صندوق های سرمایه گذاری در هر یک از انواع آن برای سرمایه‌گذاران نیز متفاوت است تا سرمایه‌گذار بتواند با بررسی شرایط مختلف، بهترین روش را برای افزایش دارایی خود انتخاب کند. از این رو در ادامه با رایج‌ترین انواع صندوق سرمایه‌گذاری آشنا می‌شویم.

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یک سود ثابت را به سرمایه‌گذار پیشنهاد می‌دهند که معمولا از سود بانکی بیشتر است. این صندوق‌ها با خرید اوراق مشارکت یا گواهی‌های سپرده بانکی پرداخت این سود را تضمین می‌کنند. چرا که خرید این اوراق به طور معمول بین ۳ الی ۴ درصد نسبت به سود رایج بانکی بازدهی بیشتری دارد. این روش کار صندوق های سرمایه گذاری ریسک بسیار پایینی دارد و نسبت به سرمایه‌گذاری سپرده در بانک سود بیشتری را به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد.

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی

در روش سرمایه‌گذاری سهامی حداقل ۷۰ درصد از دارایی صندوق برای خرید سهام مصرف می‌شود. باقیمانده دارایی نیز با توجه به تصمیم مدیر صندوق می‌تواند برای خرید سپرده بانکی، اوراق مشارکت یا سایر زمینه‌ها استفاده شود. ازآنجایی‌که بخش اعظم دارایی این صندوق‌ها به خرید سهام اختصاص داده می‌شود، نمی‌توان هیچ مقدار درآمد ثابتی را از آن‌ها انتظار داشت. بنابراین ریسک این‌گونه از روش کار صندوق های سرمایه گذاری بالاتر است.

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

دارایی سرمایه‌گذار در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط به دو دسته تقسیم شده که حداکثر ۶۰ درصد آن در سهام و حداقل ۴۰ درصد از آن در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. این نوع از روش کار صندوق های سرمایه گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری سهامی ریسک کمتری دارد و مناسب افرادی است که روحیه ریسک‌پذیری متوسطی داشته باشند. نکته جالب توجه در مورد این صندوق‌ها این است که در بیشتر مواقع سود ثابت تضمین‌ شده‌ای ندارند اما قابلیت نقد شوندگی آن‌ها بالا است.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بر روی دارایی‌های فیزیکی یا اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها ممکن است زیرمجموعه هرکدام از انواع دیگر صندوق‌ها باشند. واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در بازار سرمایه نیز می‌توانند معامله شوند و به دلیل فعالیت در بازار بورس، عملکرد آن‌ها تحت تاثیر این بازار نیز قرار خواهد گرفت.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

به دلیل روش کار صندوق های سرمایه گذاری، تخصیص سرمایه و استفاده از صندوق‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام یا انواع مختلف اوراق بهادار مزایای بیشتری را به همراه دارد. از این رو چند مورد از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها عبارت‌اند از:

  • متنوع سازی دارایی‌ها: با سرمایه‌گذاری در یک صندوق، سرمایه‌گذاران می‌توانند مجموعه‌ای متنوع از دارایی‌ها را بدون نیاز به تحقیق و خرید اوراق بهادار جداگانه خریداری کنند. این تنوع به کاهش ریسک کمک می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند بازده را افزایش دهد
  • مدیریت حرفه‌ای: صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط مدیران حرفه‌ای صندوق‌ها مدیریت می‌شوند که در بازار تخصص دارند و می‌توانند از طرف سرمایه‌گذاران تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه بگیرند
  • نقدینگی بالا: سرمایه‌گذاران می‌توانند در هرزمانی سهام صندوق را بخرند و بفروشند و در صورت نیاز به پول خود دسترسی پیدا کنند
  • هزینه‌های کمتر: بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارمزد کمتری نسبت به اوراق بهادار دارند، زیرا هزینه‌ها بین بسیاری از سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود

شرایط و قوانین مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری باید تحت نظر سازمان بورس  و اوراق بهادار فعالیت کند. این صندوق‌ها مراحل ویژه‌ای را از ثبت تا شروع به فعالیت طی می‌کنند و بعد از آغاز فعالیت، هر فردی با هر میزان سرمایه‌ای، می‌تواند در این صندوق‌ها آغاز به سرمایه‌گذاری کند. شایان ذکر است که برای هر صندوق، میزان حداقل و حداکثری از سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود که در اساسنامه و امید نامه مربوطه به آن اشاره شده است.

به طور کلی قانون روش کار صندوق های سرمایه گذاری بر پایه خرید حداقل ۱ تا ۱۰ واحد برای سرمایه‌گذاری استوار است. همچنین هر فرد می‌تواند میزان مشخصی از دارایی‌های صندوق را خریداری کند که برای اکثر صندوق‌ها این میزان، ۵ درصد از کل دارایی صندوق خواهد بود.

روش کار صندوق های سرمایه گذاری

روش کار صندوق های سرمایه گذاری به طور معمول به این صورت است که توسط یک مدیر صندوق حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و از طرف سرمایه‌گذاران تصمیم‌های سرمایه‌گذاری را می‌گیرد. وظیفه مدیر صندوق تحقیق در مورد بازار، شناسایی فرصت‌ها و ایجاد مجموعه‌ای متنوع از دارایی‌ها است که با اهداف سرمایه‌گذاری صندوق همسو باشد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام صندوق که نشان دهنده بخشی از ارزش کل دارایی‌های صندوق است را خریداری کنند. ارزش این سهام بر اساس عملکرد دارایی‌های پایه تعیین می‌شود. با افزایش ارزش دارایی‌ها، ارزش سهام صندوق نیز افزایش می‌یابد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند در هرزمانی سهام صندوق را خریدوفروش کنند و قیمت سهام بر اساس ارزش خالص دارایی (NAV) صندوق تعیین می‌شود. به این صورت که NAV ارزش کل دارایی‌های نگهداری شده توسط صندوق، تقسیم بر تعداد کل سهام موجود است.

روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

روش کار صندوق های سرمایه گذاری برای ثبت نام و شروع سرمایه‌گذاری به این صورت است که باید طبق روال پیشنهادی صندوق مورد نظر عمل کنید. برخی از صندوق‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها از طریق وب‌سایت ثبت‌نام خود را انجام دهید. اما توجه داشته باشید که به منظور نهایی کردن ثبت نام خود باید مدارک شناسایی هویتی مانند شناسنامه یا کارت ملی را ارائه دهید. از این رو باید اسکن این مدارک را از قبل آماده کنید.

باید اشاره کرد که برای خرید واحد صندوق سرمایه‌گذاری بورسی باید یک کد معاملاتی بورسی فعال هم داشته باشید. در این صورت می‌توانید واحد صندوق سرمایه‌گذاری را مانند سهامی که به‌صورت عادی در بازار بورس وجود دارند، معامله کنید.

صندوق سرمایه گذاری؛ گزینه‌ای ایده‌آل برای کسب سود با ریسک پایین

صندوق‌های سرمایه‌گذاری روشی غیرمستقیم و میانبری برای سرمایه‌گذاری در بورس هستند. هر صندوق از چندین واحد تشکیل شده است. روش کار صندوق های سرمایه گذاری به این شکل می‌باشد که سرمایه‌گذاران با توجه به بودجه خود یک یا چند واحد از صندوق مورد نظر را خریداری می‌کنند. سپس صندوق سود حاصله را میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کند. در این زمینه، سامانه جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیب مارکت بستری قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری و رشد در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و خدماتی که راه حل‌های سرمایه‌گذاری متنوعی با مدیریت انواع مختلف از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد امکان صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برای کلیه افراد ارائه می‌دهد.