روش های سرمایه گذاری | بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم

انتخاب روش سرمایه گذاری بر اساس شرایط و علائق سرمایه‌گذاران

در دنیا هزاران نوع دارایی، صدها بازار و صدها پلتفرم و شرکت برای ارائه خدمات معامله‌گری و سرمایه‌گذاری وجود دارند. همچنین سرمایه‌گذاری بر روی این دارایی‌ها روش‌ها، تکنیک‌ها و استراتژی‌های فراوانی دارد. برای مثال برخی از افراد کالاهای فیزیکی را ترجیح می‌دهند، برخی دارایی‌های دیجیتالی را و برخی دیگر به‌دنبال روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و سودآوری غیر فعال هستند. انتخاب هرکدام این روش‌ها به مواردی مانند دانش شما درباره دارایی و بازار مورد نظر، زمانی که برای مدیریت روش می‌خواهید اختصاص دهید، ایمنی روش و موارد دیگر بستگی دارد. در این مطلب از سایت نیب مارکت با انواع روش های سرمایه گذاری آشنا می‌شویم.

تقسیم روش‌ های سرمایه گذاری بر اساس ویژگی مالکیت

یکی از انواع دسته‌بندی‌های سرمایه‌گذاری، تقسیم روش‌ها بر اساس ویژگی مالکیت است. بر این اساس روش های سرمایه گذاری به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند. در گروه اول شما یک دارایی فیزیکی یا دیجیتالی را خریداری می‌کنید و مالک آن به‌شمار می‌آیید؛ مانند خرید سکه و شمش طلا، خرید خانه یا خرید ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم. خرید سهام شرکت‌ها، خرید خودرو، خرید زمین و … از دیگر نمونه‌های این گروه هستند.

در گروه دوم روش‌هایی قرار می‌گیرند که در آن‌ها شما مالکیت مستقیم بر دارایی اصلی ندارید. بهترین مثال برای این گروه از روش‌های سرمایه‌گذاری، CFDها هستند. CFDها یا قراردادهای مابه‌التفاوت، اسنادی هستند که باعث می‌شوند شما بتوانید بدون خرید دارایی اصلی و دریافت آن و مالکیت بر آن، از طریق پیش‌بینی قیمت CFD به سود برسید. از دیگر نمونه‌های این گروه می‌توان به خرید سپرده طلا و حتی سرمایه‌گذاری در ETFها اشاره کرد.

نیازهای مدیریت روش سرمایه‌گذاری و سودآوری فعال و غیر فعال

سودآوری فعال یا غیر فعال یکی دیگر از روش های دسته‌بندی انواع سرمایه گذاری است. همان‌طور که می‌دانید اگر بخواهیم خط مرزی بین هولد به‌عنوان سرمایه‌گذاری و ترید به‌عنوان معامله‌گری ایجاد کنیم، وجه اساسی آن زمان است. همین زمان نیازهای مدیریت روش را تعیین می‌کند. برای مثال تریدرهای روزانه کسانی هستند که ساعات زیادی از روز را به مدیریت روش و اقدامات معاملاتی خود اختصاص می‌دهند و گاهی در یک روز، بارها انواع دارایی را می‌خرند و می‌فروشند.

روش سرمایه‌گذاری اما از نظر زمان، دارای بازه‌های طولانی است که معمولا از شش ماه تا بیش از سه یا پنج سال را دربرمی‌گیرد. این یعنی سرمایه‌گذاری به‌طور عمومی، نیازهای مدیریتی کمتری دارد. با این حال روش‌های سرمایه‌گذاری را نیز می‌توان از نظر نیازهای مدیریت روش به دو گروه سرمایه‌گذاری فعال و غیر فعال تقسیم کرد. در روش سودآوری فعال، خود سرمایه‌گذار یک دارایی را خریداری می‌کند، هرازگاهی شرایط بازار را بررسی می‌کند، از شیوه‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای درک نیروهای موثر بر بازار و میزان عرضه و تقاضا و امکان افزایش و کاهش قیمت استفاده می‌کند و در صورت نیاز دارایی را در زمانی کمتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌کرده است می‌فروشد.

در مقابل سرمایه‌گذاری فعالانه، روش‌هایی نیز وجود دارند که امکان سودآوری غیرفعال را فراهم می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مشهورترین روش های سرمایه گذاری با امکان سودآوری غیر فعال هستند. زیرا در این روش‌ها شما بعد از خرید دیگر نیازی به تحلیل مداوم عوامل موثر بر بازار و دارایی ندارید. بنابراین شما جز انتخاب صندوق بر اساس نوع دارایی‌های آن کار دیگری نمی‌کنید و فقط با افزایش قیمت دارایی‌های آن سود می‌برید. استیکینگ ارز دیجیتال نیز از دیگر روش‌های این گروه است.

سرمایه گذاری مستقیم روش های گوناگونی دارد

در روش سرمایه‌گذاری مستقیم ممکن است شما بر دارایی مورد نظر مالکیت مستقیم داشته باشید و یا نداشته باشید (مانند CFDها). نکته اساسی این است که در این گروه از روش‌ها مدیریت اقدامات سرمایه‌گذاری از انتخاب دارایی تا تحلیل بازار و دارایی، انتخاب انواع سفارش، استفاده از اندیکاتورها، تشخیص الگوها و موارد دیگر توسط خود سرمایه‌گذار انجام می‌شود. در ادامه با برخی از روش های سرمایه گذاری مستقیم آشنا می‌شویم.

سرمایه گذاری در بازار طلا و مزایا و معایب آن

سرمایه‌گذاری در بازار طلا روش‌های متعددی دارد که اکثر آن‌ها در گروه روش های سرمایه گذاری مستقیم قرار می‌گیرند و از جمله آن‌ها می‌توانید به خرید جواهرات طلا، خرید سکه و شمش طلا، خرید سپرده سرمایه‌گذاری طلا و همچنین خرید و فروش نمادهای طلا مانند طلا در برابر دلار، طلا در برابر نقره یا طلا در برابر پوند اشاره کرد. تنها یکی از انواع سرمایه‌گذاری در این بازار در گروه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم قرار می‌گیرد و آن‌ سرمایه‌گذاری در ETF طلا است.

عنصر طلا یکی از عناصر کمیاب و بسیار با ارزش فلزی، اولین ارز پذیرفته شده در دنیا و متریالی با امکان نقدشوندگی بسیار بالا است. زیرا همیشه فروشندگان و خریدارانی برای طلا در هر نقطه‌ای از دنیا وجود دارند. برخی از مزایای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار طلا را با هم مرور می‌کنیم:

  • در دوره‌های بحران‌های اقتصادی و شرایط تورم، طلا پناهگاه امن سرمایه‌گذاران است
  • طلا کاربرد بالایی در بسیاری از صنایع دارد
  • انواع سکه و شمش طلا را می‌توان در زمان کوتاهی به ارزهای فیات تبدیل کرد
  • طلا گزینه‌ای ایده‌آل برای افزایش تنوع در سبد سرمایه‌گذاری است

سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار طلا علاوه‌بر این مزایای معایبی هم دارد. برای مثال ذخیره‌سازی و تامین ایمنی طلای خریداری شده کاری دشوار است. تا جایی که بعضی از افراد مجبور می‌شود دارایی طلای فیزیکی و یا جواهرات خود را به بانک بسپارند. از سوی دیگر قیمت طلا نیز در برخی از بازه‌های زمانی دچار کاهش و رکود می‌شود. در ضمن همواره این امکان وجود دارد که شما طلای تقلبی را خریداری کنید.

سرمایه‌گذاری در بورس کالا

تجارت آنلاین کالا یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که برخی از افراد با توجه نزدیکی زمینه کاری خود و یا آشنایی با بازار کالای مورد نظر، آن را به دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند. این روش سرمایه‌گذاری از طریق بورس‌های کالا و شرکت‌های واسطه سرمایه‌گذاری قابل اجرا است. در این بازارها انواع کالاها عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع فلزات گرانبها مانند طلا و نقره، فلزات پرکاربرد در صنایع مانند آهن، آلومینیوم، مس و سرب، کالاهای انرژی مانند: بنزین و نفت خام و انواع کالاهای کشاورزی و باغداری مانند برنج، قهوه، گندم، کاکائو و… اشاره کرد.

برخی از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس کالا عبارتند از:

  • بورس‌های کالا دارایی‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری دارند
  • از دارایی‌های بورس کالا نیز می‌توان برای افزایش تنوع در سبد سرمایه‌گذاری استفاده کرد
  • در بحران‌های اقتصادی دارایی‌های بورس کالا کمتر دچار افت قیمت می‌شوند
  • کالاهای بورس امکان نقدشوندگی مناسبی دارند

با وجود مزایای بورس کالا، سرمایه‌گذاری در این بازار معایب خود را دارد. برای مثال دارایی‌های این بازار بیشتر از برخی از دارایی‌های دیگر در معرض عوامل اقتصادی و ژئوپولیتیکی هستند. برای مثال افزایش تولید نفت خام می‌تواند قیمت آن را در این بازار کاهش دهد. همچنین همه‌گیری ویروس کرونا باعث افت شدید قیمت این دارایی شد. بنابراین شما باید تمامی عوامل موثر بر این بازار را بشناسید.

خرید سهام؛ یکی از روش های رایج سرمایه گذاری مستقیم

بازار سهام یکی از محبوب‌ترین بازارهای دنیا است که خود به بورس‌های سهام گوناگونی تقسیم می‌شود. در این بورس‌ها سهام شرکت‌های سهامی عام فهرست می‌شوند. منظور از فهرست شدن، پذیرفته شدن از سوی بورس و عرضه سهام به سرمایه‌گذاران این بازارها است. در دنیا بورس‌های متعددی در حال عرضه سهام شرکت‌های برتر در صنایع مختلف هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از: بورس نزدک آمریکا، بورس شانگهای چین، بورس یورونکست اتحادیه اروپا، بورس ژاپن، بورس شنزن چین، بورس هنگ کنگ، بورس تداول عربستان سعودی و بورس تهران.

از مزایای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام می‌توان از این موارد نام برد:

  • سرمایه‌گذاری در سهام روش مطلوب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است
  • با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها می‌توانید درآمد غیر فعال داشته باشید
  • بازارهای بورس دارای ده‌ها و گاهی صدها سهام از شرکت‌های مختلف در زمینه‌های صنعتی گوناگون هستند و شما می‌توانید بر اساس عملکرد و چشم‌انداز شرکت آن‌ها را انتخاب کنید
  • خرید سهام به‌معنای مالکیت شما بر بخشی از یک شرکت است
  • خرید سهام یک سرمایه‌گذاری ایمن و شفاف است

وقتی به فهرست مزایای بازار سهام نگاه می‌کنیم ممکن است بپرسیم که آیا جایی هم برای معایب باقی می‌ماند؟ در پاسخ باید بگوییم: بله! خرید مستقیم سهام یک شرکت به این معنا است که سود و ضرر شما به عملکرد شرکت بستگی دارد و اگر این شرکت عملکرد مناسبی نداشته باشد و یا ورشکست شود شما ضرر می‌کنید. گاهی حتی تیتر مطلبی در یک خبرگزاری می‌تواند اعتبار یک شرکت و قیمت سهام آن را کاهش دهد. همچنین سودآوری در این بازار ارتباط مستقیمی با ده‌ها معیار فاندامنتال و شاخص اقتصادی دارد. بنابراین در زمان خرید سهام حتما باید با این معیارها آشنایی داشته باشید و اخبار شرکت مورد نظر را نیز بررسی کنید.

خرید و فروش ارزهای دیجیتالی

بازار ارز دیجیتال از زمان راه‌اندازی تاکنون بازاری شگفتی‌ساز بوده است. پیش از هرچیز نوع دارایی‌های این بازار مورد توجه همگان قرار گرفت؛ زیرا دارایی‌های این بازار از نوع فیزیکی نیستند و در واقع پیشنهادی از نوع دیفای برای جایگزینی با ارزهای فیات به‌شمار می‌آیند. این ارزها دارایی‌های دیجیتالی با ویژگی رمزنگاری هستند که در بستر فناوری بلاک‌چین اجرا می‌شوند. از سوی دیگر بازار ارز دیجیتال در مدتی کمتر از 10 سال توانست به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی جهانی تبدیل شود. قیمت دارایی‌های این بازار نیز در زمان اندکی رشد بسیار بالایی داشتند.

برخی از مزایای استفاده از روش سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال عبارتند از:

  • آسانی انتقال وجه بین طرفین معاملات و روش‌های متنوع پرداخت
  • حذف واسطه‌های دولتی در این روش از سرمایه‌گذاری
  • امکان استفاده از روش‌های تحلیل فاندامنتال و تکنیکال
  • وجود صدها دارایی دیجیتالی و امکان افزایش تنوع سبد سرمایه‌گذاری

با وجود همه این مزایا، بازار ارز دیجیتال در دو سال اخیر شرایط خوبی نداشته است و حجم کل بازار نیز تا حد زیادی کاهش یافته است. همچنین دیجیتالی بودن دارایی‌های این بازار این مشکل را ایجاد می‌کند که در صورت کاهش محبوبیت و کاربرد دارایی مورد نظر ممکن است قیمت آن به صفر برسد!

سرمایه‌ گذاری در بازار املاک

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری مستقیم، سرمایه‌گذاری در بازار املاک است. این بازار دارایی‌های متعددی مانند زمین، خانه‌های ویلایی، آپارتمان‌ها و املاکی با کاربری‌های تجاری و اداری دارد. همچنین شما می‌توانید با روش‌های مانند خرید ملک، پیش خرید ملک و مشارکت در ساخت در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.

مزیت این بازار این است که معمولا دارای رشد مداوم است اما این رشد گاهی کمتر از رشد قیمت دارایی‌های بازارهای دیگر است. به‌همین دلیل هم معمولا یک گزینه سرمایه‌گذاری بلند مدت به‌شمار می‌آید. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران در این بازار باید معیارهای متعددی را بررسی کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از: موقعیت مکانی ملک، امکانات محلی، امکانات و تاسیسات خود ملک، امکان رشد قیمت، متراژ، مصالح، نقشه ملک و معیارهای دیگر.

روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم

در سرمایه گذاری غیر مستقیم هیچ نوع کالای فیزیکی یا دارایی دیجیتالی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کنید. همچنین تقریبا نیازی به انجام اقدامات متعدد برای حفاظت از سرمایه خود یا افزایش ارزش آن ندارید و این کارها به‌نوعی برون‌سپاری می‌شوند. از سوی دیگر معمولا روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم بر اساس افزایش تنوع دارایی‌ها برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری کار می‌کنند.

این ویژگی شانس افزایش ناگهانی سود را اندکی کاهش می‌دهد اما امنیت سرمایه‌گذاری و شانس افزایش آرام و مداوم سود را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین شما سرمایه خود را در اختیار یک پلتفرم، شرکت یا صندوق سرمایه‌گذاری قرار می‌دهید و به‌طور غیر فعال، سود را دریافت می‌کنید. در ادامه برخی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را با هم مرور می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Funds) یک ابزار مالی است. در این روش سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران دارایی‌های ارزی خود (ریالی، دلاری و …) را به حساب این صندوق واریز می‌کنند. سپس مدیران صندوق از این دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف مانند سهام، اوراق قرضه و … استفاده می‌کنند. این صندوق‌ها معمولا توسط مدیران مالی با تجربه بسیار بالا در روش‌ها و تکنیک‌های سرمایه‌گذاری اداره می‌شوند و سرمایه‌گذاران بدون دغدغه و بدون نیاز به اقدام مستقیم فقط در سود سرمایه‌گذاری مورد نظر سهیم می‌شوند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مزایای بسیاری برای سرمایه‌گذاران دارند. برای مثال بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی برای ایجاد برنامه‌های بازنشستگی خود، اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌کنند. همچنین تنوع دارایی‌ها و حتی روش‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها زیاد است و این روش باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. از سوی دیگر معمولا امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک در این صندوق‌ها وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در ETFها

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) نوعی صندوق سرمایه‌گذاری، ابزار مالی و محصول قابل خرید و فروش در بورس است. این صندوق‌ها شباهت زیادی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند. برای مثال سرمایه‌گذاری در ETFها نیز یک روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است و یک روش سرمایه‌گذاری غیر فعال به‌شمار می‌آید.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ETF با صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در این است که در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، مقادیر واریزی مانند حداقل میزان سرمایه‌گذاری از سوی مدیران صندوق تعیین می‌شوند. اما واریز به صندوق ETF بر اساس قیمت هر واحد از سهم است.

استیک ارز دیجیتال؛ از روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار کریپتو

بازار ارز دیجیتال مملو از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ترید با شیوه‌های گوناگون است و یکی از آن‌ها استکینگ نام دارد. در این روش شما به جای خرید و فروش مداوم ارزها، آن‌ها را در یک پلتفرم سپرده‌گذاری می‌کنید و بر اساس نوع قرارداد، درآمد غیر فعال کسب می‌کنید. پلتفرم مورد نظر نیز در مدت قرارداد از دارایی‌های شما برای پشتیبانی از شبکه بلاکچین و موارد دیگر استفاده می‌کند.

سودآوری در روش ییلد فارمینگ ارز دیجیتال

ییلد فارمینگ یک روش کسب درآمد غیر فعال و غیر مستقیم دیگر در بازار ارز دیجیتال است. در این روش شما دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به یک استخر نقدینگی واریز می‌کنید و از پاداش‌هایی مانند بهره از نوع ارزهای دیجیتالی برخوردار می‌شوید. یکی از تفاوت‌های این روش با روش استیکینگ در این است که در روش استیکینگ، سرمایه شما قفل می‌شود و نمی‌توانید از آن برداشت کنید یا آن را انتقال دهید؛ تا زمانی که قرارداد شما به پایان برسد. اما در روش ییلد فارمینگ در صورت تمایل می‌توانید دارایی‌های خود را به یک استخر نقدینگی دیگر با نرخ بهره بیشتر انتقال دهید اما باید هزینه‌های این جابه‌جایی را بپردازید.

سودآوری آسان و ایمنی بالا با صندوق‌های سرمایه گذاری داخلی

سازمان بورس و اوراق بهادار ایران برای افزایش تنوع در روش های سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعددی را فهرست و سپس معرفی کرده است. این صندوق‌ها گزینه‌هایی ایده‌آل برای افرادی هستند که زمان کافی برای خرید و فروش مداوم سهام با هدف سودآوری ندارند. همچنین مبتدیان بازار سهام نیز بدون نیاز به آشنایی با روش‌های تحلیل بازار و انواع معاملات، می‌توانند از طریق این صندوق‌ها یک سرمایه‌گذاری ایمن و سودآور را آغاز کنند.

Stock market data analyzing on tablet

برخی از مزایای دیگر سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها عبارتند از:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری شفافیت بسیار بالایی از نظر اطلاعات و عملکردها دارند. برای مثال شما می‌توانید به‌طور روزانه ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها را مشاهده کنید. این صندوق‌های همچنین اطلاعات تمامی معاملات و روش‌های سرمایه‌گذاری خود را منتشر می‌کنند
  • معامله‌گری و سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی همواره با ریسک‌های متعددی همراه است. با این حال متوسط بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس در سال 1399 معادل 150 درصد بوده است. بنابراین این یک روش سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک است
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی بالایی را گردآوری می‌کنند بنابراین مقیاس بالا باعث کاهش هزینه‌های معاملات، سرمایه‌گذاری و تراکنش‌های آن‌ها می‌شود. درحالی‌که در سرمایه‌گذاری مستقیم و انفرادی، این هزینه‌ها بیشتر است
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای تنوع بسیار بالایی در انواع دارایی و انواع روش های سرمایه گذاری هستند و به‌همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تا حد بسیار بالایی کاهش می‌یابد

در کنار تمامی این مزایا مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری شاید مهم‌ترین مزیت این روش سرمایه‌گذاری باشد. زیرا مدیران این صندوق‌ها از باتجربه‌ترین فعالان بازارهای مالی هستند و از دانش و تجربه خود برای کاهش ریسک معاملات، افزایش سود و نیز ایجاد درآمدی پایدار و غیر فعال برای شما استفاده می‌کنند. در ادامه با برخی از انواع محبوب صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس ایران آشنا می‌شویم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

اگر می‌خواهید ریسک سرمایه‌گذاری را به صفر نزدیک کنید و درآمد ثابت و دوره‌ای داشته باشید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بهترین گزینه برای شما هستند. جالب است بدانید سود این روش از سپرده‌گذاری بانکی بیشتر است و به‌همین دلیل این صندوق‌ها طرفداران بسیاری دارند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی

تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با دیگر صندوق‌ها در نوع دارایی‌های آن‌ها است؛ زیرا بخش اعظم دارایی‌های آن‌ها از نوع سهام است. همچنین ممکن است درصد کمی از دارایی‌های آن‌ها نیز نوع اوراق مشارکت یا سپرده بانکی و … باشد. نکته مهم در مورد این صندوق‌ها در این است که سود شما در این روش، تضمین شده نیست و همه‌چیز به پیش‌بینی مدیران صندوق در انتخاب سهام و نیز تغییرات قیمت سهام برمی‌گردد. با این حال صورت عملکرد مناسب مدیران این امکان وجود دارد که سود شما بیشتر از روش‌های دیگر باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط را می‌توان از نظر ریسک‌پذیری در نقطه‌ای بین دو صندوق سرمایه‌گذاری سهامی و با درآمد ثابت قرار داد. در واقع 60 درصد از دارایی‌های این صندوق‌ها از نوع سهام (دارای ریسک) و بقیه آن مربوط به روش‌های بدون ریسک مانند سپرده بانکی است.

صندوق‌های قابل معامله در بورس

صندوق‌های قابل معامله در بورس همان ETFها هستند که در بورس ایران نیز ارائه می‌شوند. واحدهای ETFها در کارگزاری‌ها قابل خرید و فروش هستند و از نقدشوندگی مناسبی برخوردار می‌باشند. دارایی‌های این صندوق‌ها نیز تنوع بسیار بالایی دارد.

انواع دیگر صندوق های سرمایه گذاری در بورس

همانطور که پیشتر گفتیم بورس ایران دارای تنوع بالایی از نظر نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. برای مثال زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری مدیران صندوق می‌تواند راهکاری برای دسته‌بندی آن‌ها باشد. برخی از انواع دیگر صندوق های سرمایه گذاری در بورس عبارتند از:

  • صندوق سرمایه‌گذاری طلا
  • صندوق سرمایه‌گذاری پروژه
  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان
  • صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری
  • صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی

تضمین موفقیت در سرمایه‌گذاری با خدمات نیب مارکت

میزان سود در سرمایه‌گذاری معمولا ارتباط مستقیمی با ریسک قابل پذیرش در معاملات دارد. با این حال در روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کفه ترازو از سمت ریسک به سمت ایمنی و سودآوری حرکت می‌کند. در واقع در این روش، ریسک شما کاملا مدیریت شده است و همچنین می‌توانید از گزینه‌‎هایی با درآمد ثابت و دوره‌ای برای حذف ریسک استفاده کنید. ما در نیب مارکت سرمایه‌گذاری آسان در مطمئن‌ترین و محبوب‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده‌ایم. برای آغاز سرمایه‌گذاری با خدمات نیب مارکت کافی است از طریق سایت ما اقدام کنید.